Kuinka kaikki alkoi ?


Palataan aina vuoteen 2000, jolloin aloitti Oulun yliopistossa vuosikurssillinen teknologiapainotteisia ope-opiskelijoita.  Olin yksi paristakymmenestä uudesta Teknosta, jotka ammensivat Matti Lindin oppeja teknologiakasvatuksesta.

Vuosia ja opettajakokemusta oli karttunut näistä ajoista jo reippaasti, kun sattumoisin viime talvena soittelin vanhalle ystävälleni Jussi Näykille OKL-ajoita. Hänellä oli kiinnostava projekti menossa, eikä siinä kauaa tarvinnut asioista keskustella, kun olimme yhtä mieltä, että Lapua on yritäjähenkisenä Pohjanmaan kuntana oiva paikka teknoluokka-projektille.


Palikat hyvälle projektille olivat siis kasassa. Enää ne tarvitsi vain järjestellä oikeaan järjestykseen...


Kotona Lapualla kuningasidea piti tietysti selvittää omassa koulussa työkavereille ja sivistyskeskuksessa hoitaa muutamat paperiasiat kuntoon. 
Oulun suunnalla Rajakylässä J. Näykki oli tiimeineen luonut suuntaviivat toiminnalle, joten tulevan vuoden  suunnitelmat oli helppo aloittaa.

Kevät 2017 

Järjestettiin teknologiaverkoston ensimmäinen yhteinen tapaaminen Oulussa. Keskustelimme laajasti teknologiakasvatuksen mahdollisuuksista, yhteistyötahoista ja aikaisemmista kokemuksista. Ilmapiiri oli avoin ja idearikas. Tapaamisen jälkeen jäi hyvä ja odottava fiilis koko projektista. Kiitos Oulu.




Kesä 2017 sujui kasaillessa ideoita seuraavalle lukuvuodelle. Onneksi ei ollut painostavaa hellettä, joten aivotoiminta pysyi hyvin kirkkaana ja tulevat projektit alkoivat hahmottua. Kesän kynnyksellä saapui tieto, että kaikki viralliset paperityöt oli saatu päätökseen. Tämä tarkoitti, että koulun tilille kilahti aloitusraha, joka mahdollisti mm. robottien hankkimisen koululle. Kiitos teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö.


Viimein alkoi koulu ja helteet. Helteet tosin loppuivat lyhyeen, mutta koulutyö sentään jatkui. Samalla alkoi ensimmäinen projektimme.

  Meidän kaupunki. 



Syyskuu 2017


Tavoitteena oli suunnitella ja rakentaa oma pienoiskaupunki. Lisäksi jo projektin alussa olin päättänyt, että kävisimme tutustumassa kaupungintalolla, kuinka oikeasti asutusalueita suunnitellaan.

Esittelin projektin raamit oppilaille. Suoritettiin virallinen ryhmien arvonta ja käytiin työhön. Kasasta pahvilaatikoita alkoi pikkuhiljaa muodostua suunnitelman mukainen kaupunkimiljöö. Pullovärit antoivat mukavasti väriä ja rakennettiinpa jokaiseen kaupunkiin ledeistä myös valosarja.



Yllä poikien taidonnäyte, jossa rakentuu juuri vesitorni, jossa erikoisuutena led-valot huipulla.



Työt jo loppusuoralla. Viimeisiä liimauksia vielä ja hupsista uusintaliimauksia. Onneksi joku on keksinyt kuumaliiman...




Tämä ryhmä otti asiakseen huolehtia asuntoalueen pelimahdollisuuksista...

Kävimme myös tutustumassa, kuinka oikeasti Lapualla suunnitellaan uusia asuntoalueita. 

Kaavoittaja Heikki Joensuu kertaamassa maankäytön perusteita. Ei ihan tavallisia suunnistuskarttojen värejä, mutta selvillä pysyttiin, missä osaa kaupunkia kartoissa liikuttiin.



Projekti saatettiin loppuun noin kuukauden aherruksen jälkeen. Oppitunteja vierähti pitkästi yli 20 (KU,  YM, MA, AI) ja lopputukseen saadaan olla tyytyväisiä. 
Varsinaisen kaupunkisuunnittelun ohessa opittiin myös työskentelemään ryhmissä, ratkomaan eteen tulleita ongelmia ja tekemään kompromisseja. Niin ja saatiinhan se ledivalojen kytkinkin vesitornissa
toimimaan.

Tämä projekti saadaan nyt paketoida ja meidän luokan minikaupungit jatkavat elämäänsä koulumme pikkuoppilaiden Lego-leikeissä. 




ROBOTIT SAAPUVAT POUTTUUN



Robotti ei väsy
Robotti tekee mitä sille on sanottu
Robotti liikkuu itsestään




1.11.2017 Eteisessä odotti 4 isoa pakettia, jotka kannettiin porukalla luokkaan. Ainoastaan lahjapaperien puute erotti tunnelman jouluaaton hetkestä, jolloin lahjat avataan. Alle viidessä minuutissa jokainen latikko oli avattu ja tutustuminen seuraavaan projektiin alkoi.

Luokkaan siis asteli 3 Lego-roboa ja  alustallinen Bee-botteja. Oma pelkoni oli, että emme saa moneen päivään laitteita toimintakuntoon. Se pelko oli täysin turha. Bee-botit alkoivat liikkua samantien ympäri luokkaa ja ei Legoissakaan kauaa aikaa mennyt, kun ne jo olivat kasassa.

 Liikenneruuhka mallia Bee-bot



 Kyllä se robotti sieltä rakentuu, kun vain seuraa ohjeita.





Bee-bottien kanssa on kivaa leikkiä ja samalla oppii ohjelmoinnin aakkosia.


Robottiaika oli siis saapunut meidän kouluun. Liekö sattumaa vai suunniteltua, mutta seuraavalla viikolla oli edessä teknoluokkaverkoston koulutus, jossa varmaankin saa hyviä vinkkejä, kuinka robotteja käytetään opetuksen tukena. Oppilaat latasivat minulle kovat paineet, nimittäin takaisin ei ole kuulemma tulemista, jos en osaa opettaa Lego-robojen ohjelmoimista ;)

... Kuopion Tekno-koulutus oli hyvä kokemus. Ohjelmointi on taas astetta paremmin hallussa. Jätimme kuitenkin Lego-robot vähän taaemmaksi ja hääräsimme seuraavaksi Bee-bottien parissa.

Tavoitteena oli oli rakentaa alusta, jossa Bee pitää ohjelmoida kulkemaan oikeisiin paikkoihin. Valitettavasti tässä työssä sattui karkea materiaalivirhe. Bee liikkui hyvin alustalla, joka oli aaltopahvia, mutta kun maalasimme kuvat pahville, niin se kuivuessaan vääntyili nimensä mukaisesti aalloille. HEH , HEH :) Ja  robottien matka tyssäsi heti alkuunsa.

Tulemme tekemään samankaltaisen työn vielä ennen hiihtolomaa, ja siitä tulee sitten tarkemmat kuvaukset aikanaan. Uskon, että opimme tästäkin työstä jotakin ;)


VOIMALA SAAPUI POUTTUUN...

Saimme kouluumme Voimala-paketin, joka selventää mukavasti sähkön toimintaa ja sopii oivallisesti Teknoluokkaamme. Sen mitä ja miten olemme Voimalaa koulussa käyttäneet tulevat oppilaat kirjoittamaan tänne tuonnempana....

http://www.steksahkokisa.fi/


Valot pois :)

Valot päälle :)


Aurinkopaneeli testissä 5-22.2. 2018


Luokan tytöt Jonna, Martta ja Riikka toteuttivat pitkän seurantatutkimuksen vuoden 2018 alussa. Tavoitteena oli seurata aurinkopaneelin tuottamaa energiaa ja seurata, miten kevään edistyminen vaikuttaa tuloksiin.

Alussa oli ennakkko-oletus, että pilvisellä säällä arvot olisivat matalampia kuin aurinkoisella säällä. Lisäksi oletettiin, että kevään edistyminen nostaisi arvoja.

Tulokset mitattiin voimalan mittarilla ja samalla seurattiin saatiinko aurinkopaneelilla sähkösarjan lamppu syttymään tai voitiinko ladata akkua.

Tulokset kirjattiin ylös aina keskipäivän aikaan.

Aurinkopaneeli sijoitettiin kiinteästi luokan ikkunaan imukupeilla. Sen toimintaa oli helppo seurata ja testailla. Pilviset päivät laskivat odotetusti arvoja, mutta yllättävää oli, että sähköä pystyi kuitenkin tuottamaan myös pilvisellä säällä. Seurannan lopussa helmikuun kuulaana talvipäivänä pystyi helposti lataamaan oman kännykän akun näinkin pienellä aurinkopaneelilla.



                              Höyrykone
28.4  ja kello keskiviikko...

Historiassa  aloitettiin lukemaan 1600-1700 lukujen itsevaltiaita ja samalla kuunneltiin Barokin mahtipontisia säveliä.
https://www.youtube.com/watch?v=GRxofEmo3HA


Muistelin joskus nähneeni täytetyn koulun kaapistossa täytetyn sorsan vieressä mielenkiintoisen tehtaalta vaikuttavan kapistuksen.  Kaapiston sisältö tuoksui kultaiselta 80-luvulta ja arvatenkin mini tehdas oli ehtaa kamaa. Se herätti heti luokassa ansaittua huomiota. Laitteen toimintaperiaatetta arvuuteltiin porukalla, kunnes joku toikaisi, että laitetaan kapine puksuttaan.



Pari lämpökynttilää sisälle ja aitoa savua luokkaan...
Messinkipöntössä alkoi heti lämmöt nousta. Totesimme, että metalli johtaa lämpöä varsin hyvin. Pienoinen pettymys oli kuitenkin luvassa, sillä kahden kynttilän lämpö ei riittänyt saamaan kapinetta toimimaan.

No ensikerralla pistetään isompaa puuta pönttöön, että saadaan kapistus pomppimaan pöydällä :) Täytyykin kaivaa valmiiksi esille suojalasit yms. tykötarpeita.

Kommentit

  1. Kiitos blogista, projekteja on ollut kiva seurata. Todella hienoa, että lapset saivat mahdollisuuden osallistua tähän! Bee Botin seikkailujen jatkoa ja muita mielenkiintoisia projekteja odotellen :) -Johanna L.

    VastaaPoista
  2. Kiitos ja aivan kaikkea ei ole ehditty blogiin päivittääkkään ;)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti